mandag 4. mars 2013

Vintertreningen 2013

På tide med et nytt innlegg igjen. Jeg oppdaterer ikke ofte, men det har jeg heller aldri lovet. ;)
Dette blir en oppsummering av vinteren så langt, nå begynner det snart å lukte av tidlig vår og en ny fase, i alle fall teoretisk...

Treningen har ikke gått helt etter plan denne vinteren. Jeg har forsåvidt heller ikke hatt en sterk plan og var litt demotivert etter nyttår, men jeg hadde håpet og forventet å kunne trene noe mer enn jeg har fått til. Jeg har blitt hindret av flere 2-3 dager lange arbeidsreiser der det ikke har vært åpning for trening, i tilegg til at jeg ble innhentet av sykdom (influensa) en drøy ukes tid. At jobben kom til å ta en del energi denne våren var jeg klar over. Jeg har fått et spennede oppdrag på jobb som jeg ønsker å gjøre skikkelig, og det er bare rimelig at det får "suge litt energi" ut av meg. Men sykdommen i tillegg var ikke planlagt. Jeg har tidligere år vært så heldig å gå fri fra veldig mye. Nå som jeg endelig trodde jeg skulle være i gang igjen, fikk jeg attpåtil en forkjølelse de siste dagene som satte seg mer enn jeg er vant med.

Helt svart er det imidlertid langt fra. Jeg har løpt flere konkurranser som har vist at formtapet er langt mindre enn jeg kunne fryktet. Hittil i år har jeg løpt flere løp som har vært et stykke etter pers på distansene med den toppformen jeg tidvis hadde i fjor, men likevel mye bedre enn normalnivået for "gjennomsnittlig" form. Halvmaratonen for 1,5 uker siden var min klart nest beste halvmaraton (1:17:50 - 1:30 bak pers og like mye foran gamle nest beste tid) og egentlig et skikkelig godt løp.

Nå har jeg også klart å pådra meg noe drit i hofta. Ser ut som det er noe med 2013, i alle fall i innledningen. Kanskje kunne jeg ta det som et signal på at jeg burde ta et rolig år, men jeg tror liksom på at dette er ting som kan løse seg. Og hvis det gjør, så virker det som at grunnlaget fortsatt er intakt til at 2013 kan bli et år der jeg fortsetter den gode fremgangen fra 2012. Jeg satser fortsatt på det, samtidig som jeg ønsker at livet skal dreie seg om mer enn bare løping og jobb. Kanskje er det fra dette ønsket problemene egentlig kommer fra (det blir bare en undring "på skrå").

Første hovedmål er uansett fortsatt Sentrumsløpet i Oslo den 27. april der målsettingen fortsatt er å løpe på 33-tallet. Jeg mener det kan være innen rekkevidde fortsatt, men da må jeg snart begynne å bli ferdig med vintertrøbbelet. Oppsøker en fysioterapeut for å undersøke hofta så snart som råd. Senere i år står Berlin maraton på programmet.

Det var en treningsstatus fra meg. Hvordan går det med deg? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar